Mnogość sposobów opowiedzenia historii czasami może wiązać się z problemem ich wyboru. Czym więc kierować się, szukając formy materiału reklamowego? Tym krótkim pytaniem zachęcamy Was do przeczytania tekstu, w którym omawiamy różnice między animacją a filmem reklamowym.
Film reklamowy – wady i zalety
Nakręcenie filmu reklamowego ma jedną ważną zaletę – krótszy czas realizacji (w porównaniu ze stworzeniem animacji). Gdy potrzebujemy wizytówki naszej firmy, nie mamy konieczności prezentowania złożonych informacji, a zależy nam na nastroju czy emocjach, film reklamowy jest dobrym rozwiązaniem.
- To forma, która stoi blisko sztuki filmowej – niejednokrotnie stosuje techniki wykorzystywane przez kino, często operuje ujęciami z drona lub “przebitkami” skupiającymi uwagę na detalach. Dzięki temu łatwo osiągalna jest wewnętrzna różnorodność i atrakcyjność materiału.
- Film reklamowy sprawdza się wszędzie tam, gdzie chcemy pokazać prawdziwe problemy prawdziwych ludzi, ponieważ z osobami występującymi w filmie widz utożsamia się łatwiej niż z bohaterami animacji.
Animacja reklamowa – kiedy zyskuje prawdziwą moc?
Animacja reklamowa pozwala na kreatywne opowiedzenie historii za pomocą rozmaitych sztuczek i metod stosowanych przez animatorów. Ma jednak szereg ograniczeń, o których trzeba pamiętać. Przede wszystkim czas realizacji jest dłuższy niż w przypadku tworzenia filmu reklamowego, ponieważ materiał musi zostać stworzony od podstaw przez animatora. Ponadto koszty mogą okazać się wyższe – animacja wymaga sporo specjalistycznej pracy, także na poziomie koncepcyjnym. To, ile kosztuje film zależy od miasta – w Krakowie ceny są zróżnicowane dzięki dużej konkurencji. Produkcja, szczególnie krótkiego filmu reklamowego, może okazać się tańsza. W przypadku animacji reklamowej nie ma możliwości improwizacji kamerą – wszystko musi być precyzyjnie zaplanowane od samego początku.
Co zyskujemy, wybierając animację?
Dzięki animacji nie trzyma nas rama rzeczywistości ujętej w kadrze. Obraz jest całkowicie sterowany przez animatora, wobec czego jest w stanie prezentować złożone treści. Znajduje dla nich kreatywne i intuicyjne formy prezentacji. Jeżeli zależy nam na przedstawieniu złożonych zjawisk w przystępny sposób, animacja jest w stanie zdziałać cuda. Idealnym przykładem na proste mówienie o rzeczach złożonych za pomocą animacji może być kanał Kurzgesagt dostępny na platformie YouTube.
Świadomy wybór, dobry wybór
Każda z wymienionych formuł ma swoje wady i zalety. W reklamie liczy się przede wszystkim skuteczność, a tę buduje się już od pierwszych minut myślenia o filmie. Warto – do czego zachęcamy – konsultować swoje pomysły z firmami zajmującymi się produkcjami filmowymi. W krakowskim Berg Studio chętnie dzielimy się wiedzą i nie ukrywamy, że sprawia nam to ogromną radość. Pytajcie, jesteśmy dla Was!