Spoty reklamowe są jednym z najsilniejszych narzędzi służących do budowania wizerunku firmy i przyciągania klientów. Mogą intrygować, bawić, a czasami nawet uczyć. Ich długość jest zależna od wielu czynników. Ile powinien trwać dobry spot? Szukamy odpowiedzi na to pytanie.
Co sprawia, że spot reklamowy jest skuteczny?
Jaka jest najważniejsza cecha dobrego spotu reklamowego? Ma być skuteczny! Wszyscy pragniemy poznać przepis na doskonały spot, ale taka recepta nie istnieje. Jednak istnieje kilka wskaźników, które pomagają uporządkować proces tworzenia materiału reklamowego. Przede wszystkim skuteczny spot powinien opowiadać jakąś historię. Taka reklama oddziałuje na pamięć epizodyczną, która zostawia trwałe ślady w umyśle widza (dzięki pamięci epizodycznej bez trudu zapamiętujemy złożone dowcipy). W tym przypadku czas działa na naszą korzyść. Możemy zmieścić więcej wydarzeń. Długość spotu będzie jednak różnić się w zależności od miejsca, w którym będzie on emitowany.
Telewizyjny krótki spot reklamowy
W przypadku telewizji odpowiedź jest z góry narzucona: raczej krótki spot. Koszty czasu antenowego są drogie. Mamy do dyspozycji od kilku do kilkudziesięciu sekund i koniec. Ponadto reklamy telewizyjne występujące w blokach reklamowych muszą spełniać ściśle określone wymagania. Przeważnie są to kilkunastosekundowe materiały. W przypadku produkcji spotów telewizyjnych ścisłe ramy czasowe bywają bardzo stymulujące dla procesu twórczego. Twórcy filmowi muszą skupić się tylko na najważniejszych aspektach, muszą znaleźć kreatywny sposób na opowiedzenie historii, uwzględnić cele marketingowe spotu, uważnie przeanalizować każdy kadr i każdy detal. Tak działamy również MY – czyli krakowskie Berg Studio.
Spot internetowy
W przypadku spotów, których środowiskiem jest internet, mamy szerokie pole do popisu. Do tematu spotów internetowych istnieje wiele podejść, które stosuje się do różnych celów. Najbardziej pożądany stan rzeczy, to taki, w którym widzowie sami udostępniają sobie spot, który wzbudza zainteresowanie, realizując przy tym swoje cele komercyjne. Wówczas mówimy o tzw. spocie viralowym. Cele spotu są jasne: opowiedzenie historii, wzbudzenie określonych emocji i skojarzeń, sprowokowanie reakcji widzów i ostatecznie powiązanie emocji z marką lub produktem. Jednym z głośniejszych spotów tego typu, ostatnich lat, była historia pewnego starszego pana, opowiedziana przez popularny portal aukcyjny. Materiał rozszedł się echem i wycisnął z ludzi hektolitry łez wzruszenia. Jednak do jego opowiedzenia, potrzebny był czas. Historia, aby wybrzmieć, potrzebowała aż trzech minut.
Sztuka kompromisu
Czas jest bardzo wartościowym składnikiem spotu. Przekłada się on ja jego cenę. Podobnie z resztą aspekty takie jak: muzyka (wykup licencji znanych utworów jest bardzo drogi), aktorzy, lektor. Zanim zdecydujemy się na długość naszego spotu, musimy mieć jasno określony cel. To waśnie on pomoże nam nawigować w pozostałych parametrach podczas produkcji spotu reklamowego.
Tutaj można obejrzeć spot reklamowy naszego autorstwa: https://bergstudio.pl/portfolio/6/.