Sztuka opowiadania historii jest tak stara, jak stary jest świat. Niewiele wskazuje na to, żeby przyjemność ze słuchania (i odpowiadania) o świecie miała zaniknąć. Storytelling (czyli współczesną odmianę gawędziarstwa) stosuje się również w filmach wizerunkowych. Kto jednak powinien być w nich narratorem i w angażujący sposób przedstawiać wydarzenia?
Kto powinien być narratorem w filmie wizerunkowym?
I tu kolejny raz warto odnieść się do prapoczątków opowieści: wszystko zależy od tego, co mówimy i do kogo mówimy. Przy wyborze narratora warto więc zwrócić uwagę na cel filmu wizerunkowego oraz okoliczności jego wyświetlania.
Film wizerunkowy, w którym narratorem są założyciele firmy, organizacji lub projektu
Opowiadanie o początkach firmy, inicjatywy lub organizacji to jeden z wielu sposobów na pokazanie rozwoju i planów na przyszłość. W takiej historii, prowadzonej „od początku do dzisiaj” doskonałym narratorem będą osoby, które brały w tych początkach bezpośredni udział: założyciele firmy, liderzy organizacji, managerowie projektu. Czy muszą być widoczni na filmie? Niekoniecznie — czasami wystarczy, że opowiedzą historię „zza kamery”, czyli użyczą głosu (i wiedzy!).
W filmie wizerunkowym mogą wystąpić również pracownicy
To kolejna z perspektyw, które warto rozważyć. Filmy wizerunkowe, w których o firmie opowiadają pracownicy, to pomysł, który sprawdzi się przede wszystkim w filmach powstających przy współpracy z działem HR. Pracownicy mogą wypowiadać się w grupach (np. przedstawiając perspektywę konkretnego działu) lub mogą być reprezentowani przez tzw. bohatera modelowego (łączącego w sobie cechy wielu pracowników firmy lub członków organizacji).
Klienci w filmie wizerunkowym — kontrolowane odwrócenie perspektywy
Wykorzystanie w filmie wizerunkowym głosu klientów to doskonały sposób na odwrócenie perspektywy i uczynienie historii bardziej wiarygodną. Opowieść, w której narratorem jest osoba korzystająca z usług firmy, to sposób na pokazanie tych obszarów jej działania, którymi nie wypada się chwalić z pozycji założyciela, prezesa czy nawet pracownika.
- Filmy wizerunkowe są zazwyczaj na tyle krótkie, że umieszczanie w nich kilku narratorów przyniesie efekt odwrotny od oczekiwanego: zamiast angażującej opowieści odbiorca otrzyma niezrozumiały miks wątków.
- Współpraca z profesjonalnym studiem filmowym (już od momentu tworzenia scenariusza) pozwala na uniknięcie podstawowych błędów i opowiadanie swoim odbiorcom wyłącznie pięknych historii.
Tutaj przykład naszej produkcji: https://bergstudio.pl/portfolio/7/.