Czy łączenie kilku rodzajów filmów jest dobrym pomysłem? A może lepiej poświęcić się jednemu gatunkowi i stworzyć film reklamowy, który wyróżni się na tle innych? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Jakie są zalety i wady łączenia kilku gatunków filmowych?
Niektórzy uważają, że łączenie kilku rodzajów filmów daje większe możliwości twórcze i pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Inni z kolei uważają, że takie podejście prowadzi tylko do rozmycia głównego przekazu i sprawia, że film jest mniej efektywny w każdym z gatunków.
Jedną z głównych zalet łączenia kilku gatunków filmowych jest to, że może to pomóc w przedstawieniu historii w sposób bardziej interesujący i angażujący. Dotyczy to zarówno scenariusza, jak i efektów specjalnych. Ponadto łączenie różnych gatunków filmowych może pomóc w lepszym przekazaniu emocji i nastrojów niż film skupiający się tylko na jednym z nich.
Jednakże istnieje kilka wad łączenia kilku gatunków filmowych. Przede wszystkim, może to prowadzić do tego, że film będzie miał nieco chaotyczną strukturę, co może utrudnić odbiorcom zrozumienie go.Zbyt duża ilość treści może niepotrzebnie wydłużyć materiał i uczynić go nieco nudnym dla widza.
Odrębne gatunki w filmach reklamowych
Każdy gatunek filmowy ma różne cechy, a niektóre z nich się wykluczają. Dlatego łączenie gatunków filmowych może być trudne do wykonania ze względu na różnice między nimi, a także koszty produkcji.
Film reklamowy jest krótkim filmem, którego celem jest sprzedaż produktu lub usługi. Gatunki filmowe, których elementy możemy znaleźć w filmach reklamowych, to: dramat, musical, komedia i dokument.
- Dramat – to gatunek filmowy, który przede wszystkim opiera się na emocjach. Dramat może skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorców i sprawić, że będą oni bardziej zainteresowani produktem, ale trzeba uważać przy stosowaniu tej formy, żeby nie wywołać efektu odwrotnego niż zamierzony.
- Komedia – humor jest świetnym sposobem na przedstawienie produktu w atrakcyjny i interesujący sposób. Odbiorcy zdecydowanie wolą reklamy, które ich bawią, a nie irytują. Dowcipne sceny albo dialogi zapamiętujemy na dłużej, wywołują też ciepłe odczucia w stosunku do marki.
- Film dokumentalny – nawiązanie do rzeczywistych wydarzeń czy autentycznych postaci to zwykle dobry pomysł na film reklamowy. Kadry dotyczące historii firmy to jedna z opcji, jeśli mamy do czynienia na przykład z filmem korporacyjnym.
- Musical – śpiew i taniec to elementy bardzo często wykorzystywane w reklamie, bo są miłe dla oka i ucha, a przy tym zapadają w pamięć. Niektóre piosenki promujące produkty na małym ekranie na stałe zapisały się w świadomości odbiorców. Covery znanych utworów albo śpiewane slogany reklamowe potrafi dziś zanucić prawie każdy, kto miał kontakt z danym spotem reklamowym. To najlepszy dowód na to, że ta strategia się sprawdza.
Krótkie formy filmowe
Powracając do produkcji filmów promocyjnych oraz reklam i animacji, mogą one być świetnymi przykładami krótkich form filmowych, które teoretycznie reprezentują wszystkie gatunki. Czy warto? O czym warto pamiętać?
Najważniejsze, co należy wziąć pod uwagę, to cel i odbiorca. Innymi słowy: po co chcesz stworzyć film reklamowy i komu ma on służyć? Czy będzie to reklama produktu, usługi, a może całej firmy? Pamiętaj też, że krótkie formy filmowe mają swoje ograniczenia czasowe — musisz więc dobrze zaplanować swój scenariusz i gatunek filmu reklamowego, jaki chcesz stworzyć.