Każda praca wymaga należytego przygotowania. Jednak projekty takie jak film promocyjny tworzone bez drobiazgowego zaplanowania mogą utopić spore środki, nie przynosząc żadnych korzyści. Aby uniknąć finansowej wpadki, dowiedz się, czym jest dobry brief i dlaczego go potrzebujesz.
Do czego to służy brief?
Dla osób, które pracują w branży marketingowej, briefy stanowią codzienne narzędzie pracy. Dla tych, którzy nie spotkali się z tą formą, wyjaśniamy: brief jest krótkim opisem, który zawiera podstawowe wytyczne dotyczące wykonania jakiegoś zlecenia. Przykładowo brief określający napisanie artykułu będzie zawierał informacje o jego objętości, zawartości, a także dodatkowe wytyczne, które muszą być zrealizowane. Jest także podstawą do egzekwowania jakości w przypadku gdy zlecamy przygotowanie jakiegoś materiału. Wniosek jest prosty: im więcej szczegółów danego zlecenia zawrzemy, tym konkretniejszych rezultatów możemy oczekiwać. W taki sposób zawężamy pole działania twórcy, nie dając miejsca na improwizację, która mogłaby nam ostatecznie nie pasować.
Dobry film zaczyna się na papierze
Proces produkcji filmów reklamowych jest kosztowny. W przypadku zlecenia tekstu, do jego napisania copywriter przeważnie potrzebuje tylko komputera. W przypadku tworzenia filmu reklamowego potrzebny jest drogi sprzęt, plan zdjęciowy, ekipa, która zna się na rzeczy i przede wszystkim przejrzysty pomysł. Na dalszych etapach film również generuje dodatkowe koszty – dochodzi mastering materiału i postprodukcja. Późniejsza edycja i nanoszenie ewentualnych poprawek jest czasochłonne i trudne. Drobiazgowo opisując wszystkie aspekty tworzenia materiału, wyprzedzamy sytuacje i przewidujemy ewentualne błędy mogące pojawić się podczas pracy. My jesteśmy spokojniejsi, a filmowcy wiedzą dokładnie, co mają robić. To oszczędność czasu i pieniędzy.
O jakiego rodzaju informacje konkretnie chodzi w briefie filmu promocyjnego?
Proces powstawania filmu promocyjnego wymaga zastosowania wielu różnych briefów, które uszczegóławiają proces produkcji. Można je podzielić na podstawowe grupy:
- informacje o kliencie,
- informacje dotyczące praw autorskich,
- wszelkiego rodzaju rekomendacje,
- opis postprodukcji,
- płatności,
- podsumowanie.
Każda z tych kategorii opisuje inny aspekt wykonywanej przez poszczególne osoby pracy. W briefie znajdzie się więc osobny opis dla lokalizacji, kostiumów, a jeszcze inne dla np. informacji o użyciu logotypu, postprodukcji, czy sposobie płatności. Jak widać, produkcja materiału wideo wymaga zaangażowania wielu odpowiednio wykwalifikowanych ludzi. Dobra organizacja przed rozpoczęciem działań jest absolutnie kluczowa. Jeżeli nigdy wcześniej nie zlecałeś przygotowania filmu promocyjnego, zapytaj studio filmowe, w jaki sposób przebiega współpraca. W ten sposób dowiesz się, na co w szczególności zwrócić uwagę.