Czy reklama może być praktyczna i użyteczna dla odbiorcy? Zwykle ten rodzaj komunikatu kojarzy się z korzyściami, płynącymi na konto osoby, której produkt lub usługa jest reklamowana. Istnieje jednak pewien rodzaj nagrania, mającego szczególną wartość dla jednej i drugiej strony. Mowa o filmie instruktażowym.
Zastosowanie filmu instruktażowego na pierwszy rzut oka jest dosyć oczywiste. Uczymy się obsługi nowego urządzenia czy programu, więc najprościej jest nam sięgnąć po nagranie wideo, na którym ktoś krok po kroku prowadzi nas przez labirynt ustawień, pokazuje podstawowe funkcje i dzieli się wskazówkami.
Z punktu widzenia firmy, która decyduje się na wykreowanie filmu instruktażowego, można zaobserwować kilka motywatorów, zachęcających do takiego przedsięwzięcia.
Pokaż, że masz wiedzę
Firma, która w zestawie nagrań promocyjnych ma również filmy z instrukcjami, daje znać szerszej publiczności, że oprócz oferowanych produktów, posiada również praktyczną wiedzę dotyczącą ich użytkowania. Klient zawsze bardziej doceni osoby, które w rzeczywistości mierzą się z konkretnymi zagadnieniami, a nie jedynie opierają swoje wiadomości na pustej teorii.
Film instruktażowy stawia firmę w roli doświadczonego eksperta, który w razie potrzeby jest gotowy pomóc klientowi w rozwiązaniu jego problemów z obsługą produktu czy usługi.
Pigułka informacji w jednym miejscu
No właśnie! Skoro już jesteśmy przy temacie pomocy udzielanej klientowi, warto zwrócić uwagę na kolejne motywacje do nagrywania filmów instruktażowych. W momencie wypuszczania na rynek nowego produktu lub usługi może się okazać, że wielu konsumentów będzie zwracało się do nas z tymi samymi pytaniami. Zamiast udzielać wyczerpujących, obrazowych odpowiedzi każdemu z osobna, dobrze jest zastanowić się, czy nie bardziej efektywne będzie przygotowanie jednej odpowiedzi zbiorczej w postaci nagranego klipu. Wówczas mamy pewność, że na daną tematykę jest zapotrzebowanie i w razie pojawienia się kolejnych pytań indywidualnych możemy odsyłać odbiorców do filmu instruktażowego, który poruszy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące produktu lub usługi.
Czy tylko instrukcja?
Film instruktażowy, jak sama nazwa wskazuje, przede wszystkim pełni rolę informacyjną. Pokazuje się w nim, jak stosować dany produkt, jak korzystać z wykupionej usługi, w jakich momentach warto użyć konkretnych ustawień albo co przy pomocy danego produktu możemy osiągnąć. Ale czy wideoinstruktaż to tylko suche fakty? Absolutnie nie! To miejsce, w którym śmiało można zaprezentować mocne strony produktu, jego zalety i cechy wyróżniające w danej branży.
Zalety filmu instruktażowego
Nagrania wyjaśniające “jak to działa” cieszą się ogromną popularnością zarówno wśród odbiorców, jak i wśród kreatorów. Dlaczego? Co takiego wyjątkowego charakteryzuje ten rodzaj nagrań? Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych wartości filmu instruktażowego.
Atrakcyjny
W porównaniu do tradycyjnej, pisemnej instrukcji obsługi format wideo daje poczucie nowoczesności i jest dużo lepiej przyswajalnym sposobem przekazu treści. W kulturze obrazkowej ważne jest to, by wiedza została wyłożona sprawnie i jak najprostszą drogą. Dzięki zaprezentowaniu produktów, programów czy usług w formie mówionej i z wizją, jesteśmy w stanie zdecydowanie łatwiej podzielić się przykładami w praktyce, a nie jedynie w teorii.
Nielimitowany
Dla filmu instruktażowego nie ma limitu długości. To oznacza, że nie musimy martwić się, że braknie nam czasu na poruszenie wszystkich istotnych kwestii, że trzeba będzie zdecydować, które elementy są kluczowe, a które można pominąć. Najważniejsze w filmie instruktażowym jest to, żeby temat został wyczerpany i precyzyjnie przeanalizowany od deski do deski.
Budujący zasięgi
Bardzo ważna cecha wideoinstruktaży w dobie mediów społecznościowych to generowanie zasięgów. Odbiorcy nagrań z instrukcjami, którymi są zainteresowani, jeśli tylko odkryją w nich pewną wartość, szybko zaczną się nimi dzielić ze swoimi sieciami kontaktów. Tym sposobem, tworząc wartościowy film, który wpisze się w zapotrzebowanie grupy docelowej, możemy być spokojni o jego dystrybucję. Sami odbiorcy zadbają o zasięg organiczny, a my przy okazji będziemy mieć otwartą drogę dotarcia do nowych klientów, z którymi zaczniemy budować relację marketingową.
Uniwersalny
Charakter filmu instruktażowego jest na tyle uniwersalny, że świetnie sprawdzi się w różnych kanałach kontaktu z klientem. Możemy wykorzystać takie nagranie zarówno jako treść na firmowym profilu z materiałami wideo (YouTube, Vimeo itp.) lub innych mediach społecznościowych, ale także jako element na stronie internetowej czy blogu. Film instruktażowy może być również częścią newslettera, a nawet pretekstem do jego wysyłki.
Poza kanałami internetowymi wideoinstruktaż możemy wyświetlać w bardziej tradycyjnej formie, np. w firmowym biurze.
Nakręć film instruktażowy w Berg Studio!
Filmy instruktażowe, dzięki szerokiemu wachlarzowi zastosowań i wielu korzyściach, które można zyskać przy ich udziale, zdobywają coraz więcej zwolenników. Kiedyś instrukcja była dołączona wyłącznie do produktu, który wcześniej trzeba było zakupić. Teraz wideoinstruktaż może posłużyć nie tylko klientowi, posiadającemu produkt bądź wykupioną usługę, ale i osobie, która jeszcze się nie zdecydowała na dany zakup. Ten rodzaj nagrań staje się więc swego rodzaju użyteczną formą reklamową.
W Berg Studio produkujemy filmy instruktażowe, które zdobywają uznanie naszych klientów, ale i ich odbiorców. Jeśli chcesz dołączyć do grona osób przedstawiających swoją ofertę w ramach instrukcji wideo, skontaktuj się z nami i razem nagrajmy Twój film instruktażowy!