Jak każde narzędzie marketingowe, film wizerunkowy powinien być spójny z przekazem, jaki firma chce wysyłać na swój temat. Jest nośnikiem emocji, które są potężnym narzędziem napędzającym sprzedaż. Jak je wykorzystamy, zależy od specyfiki naszej branży i kreatywności twórców.
Do czego służą emocje?
Filmy wizerunkowe, pomimo że są krótkimi, kilkuminutowymi materiałami, są bardzo pojemne. Udźwiękowiony obraz jest najpojemniejszym z dostępnych nośników treści. W kilkuminutowym filmie jesteśmy w stanie zawrzeć opowieść, która może opowiadać o
- ludziach,
- miejscu,
- czasie,
- wartościach,
- emocjach,
- marzeniach,
- aspiracjach
- i wielu innych aspektach życia firmy.
Wynika z tego, że skuteczny film wizerunkowy to taki, który opowiada jakąś historię. Natomiast dobra historia stworzona jest na emocjach. Emocje odpowiadają pierwotnym mechanizmom ewolucyjnym, które wpływają na nasze działania.
Jaka emocja do jakiej opowieści?
Jeżeli myślimy o emocjach, które powinien wywołać film wizerunkowy w odbiorcach, zasadniczo odpowiedź można wyrazić brutalnie krótko: film powinien wywołać te emocje, które chcemy przekazać. Wydawać się to może oczywiste, jednak praktyka pokazuje, że powstają filmy wizerunkowe, a także filmy korporacyjne, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, albo co gorsza, przynoszą efekty odwrotne od zamierzonych. Wyobraźmy sobie następującą sytuację: firma potrzebuje filmu wizerunkowego dla celów rekrutacyjnych. Realizatorzy filmu skupiają się w materiale na postaci szefa firmy, jego dokonaniach, nawykach, czy sukcesach. W efekcie tego w materiale mniej miejsca poświęcone zostaje na prezentację atmosfery panującej w firmie, relację pracowników, czy styl i organizację pracy. Odbiorca, który nie miał kontaktu z firmą, może odnieść wrażenie, że to właśnie szef jest najważniejszą postacią, wokół której kręci się codzienne funkcjonowanie firmy. Wniosek jest prosty, ale bardzo ważny: treść filmu wizerunkowego musi odpowiadać jego celom.
Dopasuj emocje do odbiorcy
Film wizerunkowy musi mieć zdefiniowaną grupę odbiorców. To daje punkt wyjścia do zbudowania adekwatnej narracji. Jeżeli chodzi o emocję, są one na tyle uniwersalne, że możemy zestawiać je według własnego uznania. Warto szukać pozytywnych emocji i silnych skojarzeń. Emocje, które będzie wywoływał film, będą kojarzone z naszą marką. Dla określenia emocji możemy posłużyć się listą emocji podstawowych stworzoną przez słynnego psychologa Paula Eckmana. Należą do nich gniew, strach, zaskoczenie, obrzydzenie, radość i smutek. Co ciekawe są one uniwersalne zarówno dla ludzi jak i zwierząt. Zaskoczenie, przyjemność i radość mogą dobrze zagrać ze sobą w materiale wizerunkowym. Pamiętajmy, że dobra opowieść korzysta z pełnego wachlarza emocji.
Szukasz firmy, która wykona dla Ciebie filmy promocyjne na terenie Krakowa? Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Berg Studio. Tutaj można zobaczyć przykład takiego materiału: https://bergstudio.pl/portfolio/8/.