

Zapis wideo z eventu jest bardzo cennym materiałem. Pomaga budować renomę wydarzenia, pokazać jego skalę, ale często jest także po prostu wymagany przez sponsorów. Jaki powinien być film z eventu, aby prezentował wydarzenie w jak najlepszy sposób?
Opowiadanie historii obrazem
Obraz ma pewne elementy wspólne z językiem: również potrafi opowiadać wciągającą historię, wprowadzając nas krok po kroku do przedstawianego świata. Film z eventu także może wykorzystać elementy narracji wizualnej, do pokazania skali i atrakcyjności wydarzenia. Linia narracji zazwyczaj biegnie od ogółu do szczegółu. Co to oznacza w praktyce? W pierwszej kolejności powinniśmy zobaczyć ujęcia jak najszerzej – z dalekiej odległości. Taka perspektywa pozwoli na stworzenie ramy wydarzenia w głowie widza, pewnego rodzaju sceny, na której będą odbywać się wydarzenia. Przechodzenie do szczegółu, to zawężanie kadrów do poszczególnych miejsc, grup ludzi, przedstawianiu emocji, ciekawych elementów z targów itd. Zdarza się, że frekwencja na evencie nie jest taka, jakiej oczekiwałby organizator, ale chciałby mieć nagranie, z którego wynika, że jednak coś się działo. Abstrahując od etycznych aspektów, powiedzmy tylko, że są sposoby na uniknięcie przedstawienia niskiej frekwencji. Jak to osiągnąć?
- Unikając przedstawiania pustych przestrzeni – ogólne wrażenie tłoku czy pustki u odbiorcy wideo jest spowodowane nie tym, ile faktycznie było osób na evencie, lecz tym, co odbiorca widzi w filmie. Niestety znane są przypadki z telewizji, na których wielotysięczne tłumy były prezentowane jako kilkudziesięcioosobowe grupy.
- Wykorzystując obiektyw, który zawęża kadr – dzięki temu mamy większą szansę na to, że cały obszar naszego ujęcia wypełni się ludźmi i przedmiotami. Tego typu ujęcia dają wrażenie tłoku.
Niezbędne elementy filmu z eventu
Każdy rodzaj eventu będzie miał swoją własną charakterystykę i różnił się nieco od innych. Są jednak pewne schematy, które pozwalają na uporządkowanie relacji z wydarzenia. Warto robić to w taki sposób, aby oddawały energię wydarzenia, nie pomijały ważnych części i były atrakcyjne dla widza.
Niemal stałym elementem są wywiady. Na targach branżowych będą to wywiady z uczestnikami, czy organizatorami. Na eventach kulturalnych będą to wywiady z gwiazdami, organizatorami, widzami, słuchaczami, itd. Ustami tych właśnie osób opowiadana jest historia danego wydarzenia, jest największym nośnikiem treści i emocji. Wywiad z gwiazdą w trakcie eventu może być doskonałą formą reklamy („uwielbiam to miejsce i tych ludzi”, „przyjeżdżam tu od lat”, itd.).
Tutaj film z eventu motoryzacyjnego: https://bergstudio.pl/portfolio/5/, a tutaj z pokazu lotniczego: https://bergstudio.pl/portfolio/10/.