

Ostatnia dekada przyniosła zupełnie nowy trend w dziedzinie produkcji materiałów wideo. Drony pokazały nam świat z zupełnie innej perspektywy. No dobrze, może nie zupełnie innej, jednak Aerial Video (materiały kręcone z lotu ptaka) przed epoką dronów wymagały użycia samolotów. To znacznie zwiększało ekskluzywność tego typu materiałów, przez co nie były one tak częstym widokiem w materiałach reklamowych lokalnych firm.
W jakich kontekstach najczęściej widywaliśmy zdjęcia typu Aerial Video? Oczywiście w produkcjach dobrze finansowanych, przez telewizję czy sponsorów. Ujęcia z lotu ptaka świetnie sprawdzają się tam, gdzie przydaje się ukazanie jak najszerszego planu. Sportowe relacje telewizyjne często korzystały z tego rozwiązania. Popatrzmy tylko na relacje wyścigów kolarskich albo rajdów samochodowych.
Współczesne ujęcia z lotu ptaka
Współcześnie drony są na tyle powszechne, że w niektórych kręgach mówi się wręcz o przesadzie w ich stosowaniu. Niemniej są one niezastąpione.
- Wyobraźmy sobie plenerową imprezę masową bez dronów. To właśnie ujęcia przedstawiające obszar, skalę i rozmach wydarzenia najmocniej oddziałują na emocje widza.
- W reklamie i filmach korporacyjnych drony są stosowane wszędzie tam, gdzie należy ująć obiektywem jakiś ogromny obiekt czy obszar. Doki załadunkowe dla tirów prezentują się w pełnej krasie wyłącznie za pomocą perspektywy z lotu ptaka.
Drony mają również szereg zastosowań dalekich od tych komercyjnych. W ostatnich latach możemy spotkać je niemal na każdym weselu. Dzięki dronom możemy zapisać wspomnienia z najważniejszego dla wielu dnia w wyjątkowy sposób. Wszystkim nowożeńcom wypada w tym kontekście życzyć dobrej pogody w dniu ślubu. W tym miejscu pojawia się ważne ograniczenie tego urządzenia. Ich naturalnym środowiskiem jest plener, a on jest uzależniony od kaprysów pogody.
Szeroka perspektywa a podświadoma satysfakcja
Ujęcia z drona mają swoją szczególną wartość, której świadomość mają specjaliści od reklamy. Nie chodzi o czysto estetyczną satysfakcję płynąca z podziwiania pięknych plenerów. Daleka perspektywa jest dla ludzi bardzo wartościowa poznawczo. Szerokie ujęcie na złożoną perspektywę daje poczucie ogarnięcia złożonej całości. Firma transportowa, której działalność obejmuje ogromny obszar, będzie odpowiednio zaprezentowana za pomocą środka wyrazu, który odnosi się do wielkości. Dostęp do perspektywy zamykającej wielki obszar jest dla nas satysfakcjonujący, ponieważ wiąże się z bezpieczeństwem i poczuciem kontroli nad terytorium.