Korzystanie z humoru w marketingu i produkcji spotów reklamowych to wypróbowana strategia marek, która daje pewność, że kampania jest skuteczna i zapada w pamięć odbiorców. Wykorzystanie tego, co rozśmiesza konsumentów, może stworzyć silną relację między marką a jej docelowymi odbiorcami. Ostatecznie długa, humorystyczna kampania reklamowa staje się częścią popkultury i wchodzi do naszego codziennego słownictwa.
Dlaczego humor w reklamie działa?
Dodanie odrobiny humoru do kampanii reklamowej jest dla organizacji sposobem na nawiązanie emocjonalnego związku z konsumentami. Wpływa na nasze emocje, wywołując pozytywne reakcje, między innymi takie jak śmiech. Łączy również konsumentów z samą reklamą i produktem wprowadzanym na rynek.
Reakcje odbiorców na humorystyczne elementy w reklamie sprawiają, że:
– przyciąga się uwagę odbiorców,
– wiąże się z marką pozytywne emocje wywołane reklamą,
– na długo pozostawia się pozytywne wrażenie.
Taktyka personifikacji
Personifikacja służy do odnoszenia przedmiotów, roślin i zwierząt do ludzi. To jedna z najbardziej klasycznych sztuczek wykorzystywanych w reklamie, mająca spore sukcesy i wywołująca uśmiech. Na pewno znasz te reklamy, które przedstawiają zwierzę ubrane w garnitur, prowadzące samochód lub czytające gazetę. Dzięki tym reklamom przekaz jest bardziej zabawny i zapadający w pamięć.
Jako przykład tej techniki podać można gadającą zebrę w reklamach Wedla lub człowieczka Michelin – to maskotki marki, dla których zastosowano personifikację. Pomagają wprowadzić dodatkowe poczucie humoru do reklamy. Kochamy ludzi, którzy nas rozśmieszają i wierzymy lub nie, preferujemy marki, które robią to samo.
Unikalna i dopasowana do odbiorcy
Jeśli twoim celem jest zapadnięcie w pamięć – prowadzenie zabawnych kampanii może Ci w tym pomóc. Pomaga również odróżnić Twoją markę od konkurencji. Najlepszym sposobem, aby naprawdę wiedzieć, czy humor zadziała w twoim przypadku, jest dobre poznanie swoich odbiorców i grupy docelowej.
Cienka granica między humorem a niesmakiem
Inną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, stosując humor przy produkcji spotów reklamowych, jest to, że różne rzeczy są zabawne dla różnych osób. Reklama, która powoduje, że jedna osoba upadnie ze śmiechu, może pozostawić niesmak u innej osoby. Zawsze należy brać pod uwagę rynek docelowy, a prowadzenie grup testowych i grup fokusowych w celu uzyskania opinii jest zawsze świetnym pomysłem.
Kiedy więc nie stosować humoru w reklamie?
– Jeśli nie pasuje do twojego produktu. Niewłaściwe może okazać się używanie humoru podczas reklamowania leków i środków przeciwbólowych.
– Jeśli nie masz do dyspozycji odpowiedzialnego zespołu produkcyjnego. Używanie humoru w przekazach marketingowych to szczególne rzemiosło. Jeśli nie masz wykwalifikowanych specjalistów, którzy zbudują humorystyczną narrację, musisz znaleźć ich jak najszybciej.
– Rodzaj humoru, który rozważasz, mógłby być odebrany jako obraźliwy. Jeśli nie masz pewności, przetestuj rodzaj humorystycznych wiadomości, które rozważasz na grupie testowej.