Zastanawiasz się czasem, jak powstają magiczne scenerie w filmach oscarowych? W większości przypadków jednym z zastosowanych elementów jest zielony ekran, czyli technika green screen. Na czym polega i czy warto ją wykorzystać do kreowania produkcji filmów promocyjnych w Twojej branży – na takie pytania odpowiadamy w tym artykule.
Green screen – nowość (?) w produkcji obrazu
Co może zaskakiwać, historia technologii green screen sięga lat 30. XX wieku! Już wtedy rozszerzano możliwości nagrywania scen w nierzeczywistej oprawie scenograficznej. Za pioniera w tym obszarze uważa się iluzjonistę, reżysera i producenta filmowego – Georgesa Mélièsa, który bardzo lubił stosować w swoich realizacjach różne triki i nie bez powodu był nazywany “czarodziejem ekranu”.
Green screen daje możliwość podmiany zielonego tła, a w zasadzie wszystkiego, co jest zielone na danym nagraniu, na wybraną scenerię. Dzięki temu mamy możliwość kręcenia “w” fantastycznych uniwersach, nieistniejących światach, ale nie tylko. Technologia green screen, zwana również “chroma key”, jest na tyle rozwinięta, że nie ogranicza nas jedynie do podmiany tła. Wykorzystuje się ją również do maskowania nieco mniejszych elementów, jak chociażby części garderoby bohatera (pamiętacie pelerynę niewidkę Harrego Pottera?). Z kolei ubranie aktora w zielony “skafander” umożliwia przerobienie jego sylwetki w postać nierealnego stworzenia.
Cała ta magia kina dzieje się w postprodukcji. Wówczas zielone elementy są wycinane (następuje proces kluczowania) i zastępowane fragmentami wytworzonymi komputerowo.
Dlaczego akurat zieleń?
No dobrze, sprawa jest prosta – to, co zielone możemy dowolnie zmieniać, tworząc efekty specjalne w filmie. Ale dlaczego ma być to kolor zielony? Czy niebieska – lub jakakolwiek inna jednolita barwa – nie byłaby odpowiednia? Początki wykorzystywania tego typu technologii rzeczywiście opierały się na kolorze niebieskim (blue box, blue screen). Z czasem jednak wybrano zieleń jako tę barwę, która najbardziej kontrastuje z ludzką skórą. Zielony statystycznie dość rzadko pojawia się w standardowej garderobie bohaterów oraz w grupie rekwizytów – to daje mu przewagę nad pozostałymi kolorami. Oczywiście, gdyby główny bohater jakiegoś nagrania miał zieloną skórę lub ważne zielone atrybuty, wówczas tło do wycięcia zastąpiono by odcieniem niebieskim. Takie sytuacje zdarzają się jednak dużo rzadziej.
Green screen – zalety wykorzystania
Technologia green screen daje nieograniczone możliwości w tworzeniu scenografii – zarówno tych fantastycznych, ale i tych całkiem realnych. W wielu przypadkach stosuje się ją po to, by aktorzy mogli nagrać sceny latania, walki czy interakcji niemożliwych do wykonania w plenerach. Stawia się zatem na bezpieczeństwo osób pracujących w filmie, bez jednoczesnego stawiania limitów kreatywności twórców. Dzięki zastosowaniu technik green screenowych można także zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Jeden dzień zdjęciowy, a w filmie mamy i sceny z kosmicznych przestrzeni, rajskich plaży i zatłoczonych stolic z całego świata – wszystko, co akurat potrzebujemy do naszego spotu.
Współczesne wykorzystanie techniki green screen
Obecnie jest to technologia bardzo chętnie wykorzystywana w spotach reklamowych, tworzeniu wirtualnych przestrzeni i oczywiście przy produkcji wielomilionowych ekranizacji. Z pomocą green screenu powstają też różne teleturnieje telewizyjne, serwisy informacyjne, a także prognoza pogody!
Czy jednak technologia green screen jest zarezerwowana wyłącznie dla ogromnych produkcji filmowych w największych studiach na świecie? Nie! Coraz więcej różnych trików z wykorzystaniem zielonego ekranu przenika do mediów społecznościowych. Tworzenie rolek instagramowych z zastosowaniem idei green screenu, która pozwala połączyć dwa materiały filmowe tak, aby niejako się przenikały i dawały intrygujący efekt, staje się coraz popularniejsze. Warto zatem wiedzieć, skąd pomysł na kolor zielony w kreowaniu takich efektów specjalnych, nawet w zakresie własnych social mediów.
Twój film reklamowy w technologii green screen
I możesz się teraz zastanawiać, jak się ma technika wykorzystywana w kinematografii rodem z Hollywood do krótkometrażowych nagrań promujących Twoją markę. Dzięki technologii green screen możemy realizować najbardziej fantastyczne scenariusze naszych klientów przy niewielkim nakładzie finansowym! Jednak pomysł to nie wszystko. Liczą się praktyczne umiejętności, doświadczenie i staranność wykonania takiego nagrania, żeby nie wyszła z niego niezbyt atrakcyjna przeróbka. Specjalista wie, jak dobrać oświetlenie, w jakiej odległość od zielonego tła ustawić występujące osoby, żeby proces postprodukcji przebiegał sprawnie i bezproblemowo, a efekt współpracy był jak najbardziej realistyczny i spełnił oczekiwania klienta.
Dlatego tak ważne jest, by do nagrania z wykorzystaniem technologii green screen zatrudnić profesjonalistów, takich jak pasjonaci z Berg Studio. Zapewniamy Ci nie tylko odpowiedni sprzęt, ale też wiedzę i doświadczenie. Wieloletnia praca nad nagraniami filmowymi, również w zakresie ich postprodukcji daje nam odpowiednie zaplecze, by przenieść na ekran Twój pomysł na filmową promocję Twojej marki. Skontaktuj się z nami już dziś!