Składników dobrej reklamy jest co najmniej kilka. Wybór treści dostosowanej do grupy odbiorców, ciekawy montaż i wysoka jakość prezentowanego materiału. Czy to jednak wystarczy, aby spot przykuł uwagę odbiorcy? Gdzie jest ukryte to “coś”, co sprawia, że niektóre reklamy zostają na dłużej w naszej pamięci. Dzisiaj sprawdzamy, czym charakteryzują się filmy reklamowe, które na rynku odnoszą sukcesy.
Spot reklamowy – co to jest?
Zdefiniowanie spotów reklamowych jest dość proste: są to materiały wideo, których głównym celem jest sprzedaż produktu, a właściwie nakłonienie do dokonania zakupu przez oglądającego. Sprzedaż nie jest jednak jedynym celem, jaki przyświeca każdemu, kto decyduje się na wyprodukowanie takiego filmu. Wśród pozostałych warto wymienić:
- kreowanie wizerunku marki w oczach klientów lub potencjalnych nabywców produktów czy usług;
- nawiązywanie relacji z odbiorcami;
- wzbudzanie zainteresowania marką, uświadamianie o jej istnieniu;
- nakłanianie do podjęcia konkretnych aktywności: “sprawdź”, “odwiedź nasz salon”, “przeczytaj” itd.
- dzielenie się wartościami marki, jej sloganem czy wiodącymi przesłaniami.
Przykłady reklam, które odniosły sukces
Jak można zmierzyć sukces reklamy? Na pewno da się to zauważyć na podstawie danych sprzedażowych. Jest jednak oprócz tego dodatkowa skala – skala pamięci. Przykłady rozmaitych spotów reklamowych pokazują, co skupia uwagę odbiorcy i jakie nagrania działają najlepiej. Kluczowe elementy dobrej reklamy to m.in.:
- Humor. Lekki przekaz, do którego można się uśmiechnąć, zdecydowanie wpływa pozytywnie na poziom zapamiętywalności marki, która się reklamuje. Na polskim rynku humorystyczne scenki można zobaczyć np. w spotach sklepu Żabka. Krótkie i zabawne historie klientów Żabki, a w tle jej promocje i polecane produkty – to coś, co zapada w pamięć.
- Ponadczasowy slogan. Hasło, które będzie funkcjonowało nawet po zakończeniu kampanii reklamowej albo będzie na tyle silne, że stanie się komponentem innych treści promocyjnych. “Mam smaka na Maka!” – pamiętasz to zdanie z reklam McDonalda? A wiesz, jaka jest najlepsza “metoda na głoda”? Po obejrzeniu spotów serka homogenizowanego Danio odpowiedź jest prosta!
- Ciekawa historia. Film reklamowy wcale nie musi być krótki. Utwierdza nas w takim przekonaniu Allegro i cykl “Legendy Polskie”. To krótkometrażowe wideo-historie, które niczego nie sprzedawały! Ich celem było nawiązanie relacji z odbiorcą i dostarczenie rozrywkowej treści na światowym poziomie.
- Wzbudzanie emocji. Pamięć człowieka jest nierozerwalnie związana z emocjami – bez względu na to, jakie one są. Z tego powodu rynek reklamowy jest pełen treści kontrowersyjnych i szokujących. Allegro ma wiele dobrych przykładów spotów, które niosą ze sobą jakąś historię, ale i wywołują pewne emocje. Tutaj wystarczy obejrzeć coroczne klipy realizowane przed świętami Bożego Narodzenia. Coca-cola to kolejna marka, która w tym okresie nie stroni od wzruszających filmików reklamowych.
- Charakterystyczna muzyka. Warstwa muzyczna również potrafi wpisać się głęboko w pamięć odbiorcy. Czy kojarzymy konkretne dźwięki z markami? Oczywiście! Przykładem niech będzie typowy dźwięk rozpoczynający każdy odcinek serialu na Netflixie czy charakterystyczne “pirim-pim-pim-pim” w reklamach sieci McDonald’s. Polscy odbiorcy bez wątpienia kojarzą energiczną muzykę spotów jogurtów Jogobella czy Tymbarku, który wykorzystał do promocji swoich napojów znany szlagier zespołu Skaldowie.
- Obecność gwiazdy. Może być nią osoba związana ze sceną filmową, muzyczną czy po prostu przestrzenią internetową. W tym zakresie dobrze odnajdują się rozmaite banki, które do współpracy zapraszają znane postacie, np. Credit Agricole i spoty z udziałem Dawida Podsiadły.
- Oddziaływanie na zmysły. Co łączy reklamę serka Almette, papieru Velvet i płynu do płukania Lenor – każdy z tych produktów ma wywołać konkretną reakcję zmysłową u widza: produkty są miękkie, puszyste, lekkie, bądź powodują, że dzięki nim coś takie właśnie się stanie. W tej kwestii ważne jest też to, kiedy chcemy oddziaływać na pewne zmysły: latem szukamy skojarzeń orzeźwiających, natomiast zimą nasze myśli wędrują w stronę ciepła – to również ma wpływ na zauważenie reklamy w danym czasie.
Co wyróżnia dobre filmy reklamowe?
To, co sprawia, że reklamę możemy określić jako atrakcyjną, jest bez wątpienia związane z oryginalnością treści jej przekazu. Ważne jest też to, by krótki film reklamowy był zrozumiały dla odbiorcy, a przy tym w miarę zwięzły – choć mogą zdarzać się przypadki interesujących klipów promocyjnych o nieco bardziej pokaźnych długościach. Dodanie reklamie dynamiki, jaką zwykle uzyskamy dzięki odpowiedniej muzyce czy rytmie tekstu, to kolejny element realizacji dobrego filmu reklamowego.
Jeśli interesuje Cię przygotowanie filmu reklamowego, który zostanie w Twojej firmie na dłużej, warto postarać się o profesjonalną obsługę nagrania i montażu takiego projektu. Wysoka jakość wykonania filmu reklamowego, zastosowane efekty i właściwy dobór warstwy audio, czyli zestaw rozmaitych kwestii technicznych takiego przedsięwzięcia, także będzie wpływać na jego poziom.
Spot reklamowy z Berg Studio
Przykuć uwagę potencjalnego klienta wcale nie jest łatwo. W dobie Internetu i mediów społecznościowych, gdzie spędzamy wiele godzin na bezmyślnym scrollowaniu, zatrzymanie odbiorcy na kilka sekund jest na wagę złota. Do nagrania wysokiej klasy spotu reklamowego w Krakowie i okolicach wybierz ekipę Berg Studio. Posiadamy duże doświadczenie w tworzeniu różnych produkcji filmowych, w tym nagrań produktowych, promocyjnych czy relacji z eventów. Zajrzyj do naszej oferty, a potem zapraszamy Cię do kontaktu. Opracujemy spot reklamowy, który z pewnością spełni Twoje oczekiwania i przypadnie do gustu klientom Twojej marki!
A jeśli zastanawiasz się, czy spot reklamowy to dobra opcja dla biznesu, który prowadzisz, zajrzyj na nasz blog – w innym artykule dokładnie przyjrzeliśmy się, jakie branże mogą śmiało wykorzystać spoty reklamowe. Zapraszamy!